Sistem OperAsi

Sistem Operasi GNUBebas Merdeka!

<!–

–>

Apakah proyek GNU itu?

Proyek GNU diluncurkan pada tahun 1984 untuk mengembangkan – sebuah sistem operasi lengkap serupa Unix – yang berbasis perangkat lunak bebas (PLB): yaitu sistem GNU. Varian dari sistem operasi GNU, yang menggunakan kernel Linux, dewasa ini telah digunakan secara meluas. Walaupun sistem ini sering dirujuk sebagai “Linux”, seharusnya lebih tepat jika disebut sistem GNU/Linux.

GNU merupakan singkatan rekursif dari “GNU‘s Not Unix” (GNU bukan Unix); serta dilafalkan ge-nuu.

Apakah Perangkat Lunak Bebas itu?

Perangkat Lunak Bebas” (Free Software) itu terkait dengan kebebasan, bukan harga. Agar lebih memahami konsep ini, perhatikan kata “bebas” dalam “mimbar bebas” dan bukan dalam “minuman bebas/gratis”

Perangkat Lunak Bebas berhubungan dengan kebebasan para pengguna untuk menjalankan (run), menyalin (copy), mengedarkan (distribute), mempelajari (study), mengubah (change), serta memperbaiki (improve) perangkat lunak. Lebih tepatnya, hal ini merujuk ke empat jenis kebebasan, untuk para pengguna perangkat lunak:

  • Kebebasan untuk menjalankan program, untuk keperluan apa pun (kebebasan 0).
  • Kebebasan untuk mempelajari cara kerja program, serta mengadaptasikan sesuai dengan keperluan (kebebasan 1). Prasyarat kebebasan ini ialah akses terhadap kode sumber (source code) program.
  • Kebebasan untuk mengedarkan perangkat lunak, sehingga dapat membantu yang membutuhkan (kebebasan 2).
  • Kebebasan untuk memperbaiki program, serta mengedarkan perbaikan tersebut kepada masyarakat, sehingga bermanfaat bagi semua (kebebasan 3). Prasyarat kebebasan ini ialah akses terhadap kode sumber program.

Apakah Free Software Foundation itu?

Yayasan Perangkat Lunak Bebas (FSFThe Free Software Foundation) merupakan sponsor utama dari proyek GNU. FSF menerima sedikit sekali sumbangan dana dari kalangan perusahaan atau organisasi donatur lainnya. Kelangsungan FSF sangat tergantung dari bantuan perorangan seperti anda.

Pertimbangkan untuk membantu FSF dengan menjadi anggota asosiasi, atau dengan membeli manual/lainnya atau dengan memberikan sumbangan. Jika bisnis/usaha anda menggunakan Perangkat Lunak Bebas, mohon untuk mempertimbangkan membantu FSF dengan cara menjadi penyumbang tetap atau memesan distribusi istimewa dari perangkat lunak GNU.

Proyek GNU mendukung misi FSF untuk melestarikan, melindungi, serta mempromosikan kebebasan menggunakan, mempelajari, mengubah, dan mengedarkan perangkat lunak komputer, serta mempertahankan hak para pengguna perangkat lunak bebas. Kami mendukung kebebasan berbicara, pers, berserikat di Internet, hak untuk mengunakan perangkat lunak yang dapat melakukan enkripsi untuk komunikasi pribadi, serta hak untuk menulis perangkat lunak, yang terlepas dari monopoli pribadi. Silakan mempelajari lebih lanjut hal ini pada buku Free Software, Free Society.

——————————————————————————————-

Kenapa Linux ?



Artikel ini yang terbaru di

http://www.mtusempoi.org/phpBB2/cms_view_article.php?aid=11

Himpunan Artikel di
http://www.mtusempoi.org/phpBB2/cms_articles.php

Artikel ini saya tulis sebagai jawapan saya kepada soalan yang diajukan kepada saya. Kenapa saya menggunakan Linux?

Artikel ini adalah pandangan peribadi saya sendiri yang berdasarkan pengalaman saya menggunakan Linux. Artikel Linux yang lain boleh anda dapati di http://linuxmalaysia.tripod.com/

Diharapkan ia boleh dijadikan sebagai panduan asas untuk anda lebih mendalami Linux sebagai sistem operasi pilihan anda.

Sebelum itu, Linux adalah sebuah sistem operasi seperti mana sistem operasi Windows95, 98, 98SE, ME, NT, 2000 dan XP. Rujuk laman ini untuk keterangan lanjut.

http://www.linux.org/

Lesen Penggunaan Percuma

Sebab utama saya mula mencuba Linux dan kemudian terus menggunakannya disebabkan ia dilesenkan dibawah General Public Licenses atau GPL sebagai singkatan.

Linux dengan perlesenan GPL membolehkan ia digunakan dan disebarkan tanpa perlu membayar apa-apa lesen penggunaan dan pengedaran. Dengan pelesenan sebegini saya tidak perlu risau untuk memasang sebanyak mana Linux yang saya mahu atau menyalinkan ia untuk disebarkan kepada rakan-rakan saya yang lain.

Rujukan GPL boleh anda dapatkan disini

http://www.opensource.org/

Untuk bahasa Melayu anda boleh lihat disini

http://www.opensource.org/docs/osd-bahasamelayu.php

Distribusi Linux boleh dimuat turun dengan percuma dan anda juga boleh membeli CD Linux daripada mana-mana pihak yang menyediakan CD-CD ini. Antaranya

http://kedai.ittutor.net/

http://www.linuxiso.org/

Malah kita juga boleh mendapatkan sokongan perkhidmatan jika kita mahukannya melalui syarikat-syarikat yang dilantik sebagai pengedar rasmi sesebuah distribusi Linux.

Sistem Operasi Matang

Linux adalah sistem operasi yang stabil, laju, penggunaan sumber komputer yang cemerlang dan mudah untuk diolah mengikut kehendak kita.

Jika anda pengguna Unix, sebuah lagi sistem operasi yang stabil dan sudah lama wujud dan matang. Linux adalah “clone” atau kembar kepada Unix. Linux mengikut standard dan piawai POSIX dan pelbagai lagi standard Unix dalam pembangunannya.

Pasukan pembangunan Linux terdiri daripada pelbagai golongan pembangunan sistem yang berpengalaman. Mereka memberikan sumbangan dalam pembangunan secara sukarela dalam menghasilkan kernel sistem operasi yang terbaik.

Oleh kerana Linux tidak dikuasai oleh mana-mana syarikat atau bermaksud untuk keuntungan. Para pembangunan Linux lebih berminat untuk membina Linux supaya ia piawai dengan standard dalam setiap pembangunannya.

Dengan mematuhi standard dan piawaian, ia menjadikan Linux boleh  diterima pakai dalam banyak perkara tanpa banyak masalah malah boleh dikatakan setiap penyelesaian Linux tidak mendatang banyak masalah berbanding dengan sistem operasi lain.

Kematangan sistem operasi juga maksud ia adalah sistem operasi yang stabil dan boleh dipercayai. Adalah tidak menghairankan anda boleh melihat pelbagai laporan tentang Linux yang dijalankan selama setahun tanpa timbul masalah ia perlu “reboot”.

Perisian Yang Setanding

Harga yang percuma sahaja tidak cukup untuk meyakinkan saya.

Distribusi Linux didatangkan dengan pelbagai perisian sumber terbuka daripada peringkat “server” sehinggalah komputer peribadi.

Perisian seperti Apache untuk “web server”, Postfix dan Sendmail untuk “Email server”, SAMBA dan NFS untuk  pengkongsian fail di dalam rangkaian, BIND untuk kemudahan DNS, DHCP, VPN dan pelbagai lagi kemudahan “server”.

Untuk komputer peribadi dan “desktop”, Linux mempunyai “Windows” atau GUI ia sendiri yang dipanggil X-Windows. Dengan X-Windows anda akan dapat melayari internet dengan Mozilla, membaca email dan membuat muka laman dengan Mozilla

http://www.mozilla.org/

Anda jangan terkejut distribusi Linux juga didatangkan dengan perisian kemudahan pejabat setanding dengan Microsoft Office yang dipanggil Open Office

http://www.openoffice.org/ .

Selain Linux, Open Office juga dibina untuk Microsoft Windows 95,98,ME,2000 dan XP.

Pelbagai kemudahan “desktop” disediakan, malah keperluan anda boleh diselesaikan dan disesuaikan  dengan pelbagai pilihan perisian.

Di dalam Distribusi Linux Mandrake 9.0 sahaja, anda boleh mendapatkan lebih daripada 2500 perisian untuk “server” dan “Desktop” anda.

Jika kita letakkan semua perisian yang disediakan oleh distribusi Linux dan perisian oleh sistem operasi berbayar, kita akan dapati apa yang disediakan oleh sistem operasi berbayar turut disediakan oleh distribusi Linux. Yang membezakan antara keduanya adalah dalam distribusi Linux semuanya adalah berlesenkan lesen penggunaan percuma.

Sokongan Syarikat Besar Dan Utama

Syarikat-syarikat besar dan ternama di dalam dunia ICT juga menunjukkan minat dan sokongan yang padu terhadap Linux.

IBM dengan pengalaman yang luas di dalam bidang “Mainframe” dan Unix memberikan sokongan yang padu kepada Linux.

http://www.ibm.com/linux

Malah rangkaian organisasinya mempunyai cabang khusus untuk Linux di peringkat ibu pejabat dan kawasan Asia Tenggara.

IBM telah banyak melaburkan dengan banyak untuk Linux. Dengan sokongan ratusan kakitangan mereka di dalam komuniti sumber terbuka, IBM menyediakan dan berkongsi pengalaman teknologi dan perniagaan dala  membantu Linux mencapai standard dan piawai yang tinggi agar ia boleh menyokong perisian skala besar seperti perbankan, transaksi nyata maya dan pelbagai lagi yang memerlukan penggunaan sumber komputer yang besar dan banyak.

HP dan SUN juga telah menunjukkan minat dan penumpuan yang mendalam terhadap Linux. Dengan pengalaman meluas mereka dengan Unix, ia membantu komuniti pembangunan Linux menghasilkan sistem operasi yang lebih baik malah sama taraf dengan Unix, yang kita boleh dapati dengan percuma dan dengan perkakas yang jauh lebih murah.

http://linux.hp.com/
http://opensource.hp.com/
http://wwws.sun.com/software/linux/

Dengan sokongan syarikat-syarikat besar ini, ia menyakin saya Linux akan terus berkembang dan saya yakin i  mampu bersaing dan duduk sama tinggi dengan abangnya, Unix.

Yang istimewa, kita mendapatkan semua ini dengan lesen penggunaan percuma.

Linux Adalah Sumber Terbuka

Kod-kod kernel Linux boleh anda dapati untuk dilihat dan dikaji oleh mana-mana pihak. Malah dengan prinsip sumber terbuka, kod-kod kernel Linux boleh diubah mengikut kehendak sistem anda.

http://www.kernel.org/

Malah dengan cara ini sebarang masalah yang timbul boleh dikesan daripada awal oleh pelbagai pihak yang mahir di dalam bidang masing-masing. Dengan ini kernel Linux dapat dibaiki malah ia lebih cepat lagi berbanding dengan sistem operasi yang lain.

Ini yang menjadi kepentingan kepada saya. Saya yakin bahawa masalah yang timbul daripada penggunaan Linux, akan dikesan dan dibaiki. Melalui laman kernel Linux, sebarang bug atau masalah dapat diketahui dan saya dapat menggunakan penyelesaian sementara yang telah disediakan.

Ini tidak sahaja kepada kernel Linux. Malah perisian-perisian lain didalam distribusi ini pun turut mengamalkan sumber terbuka. Bug dan masalah dapat diatasi dengan cepat.

Dengan perkembangan perkakas komputer. Sesiapa sahaja boleh menulis “driver” baru untuk perkakas itu tanpa perlu menunggu pembangun kernel Linux melakukannya. Dengan mengetahui kod asal kernel Linux, para pembina perkakas komputer dapat menyediakan “driver” yang sesuai dan stabil dengan kernel Linux.

Menggunakan Linux juga adalah tanda sokongan saya kepada perisian sumber terbuka. Saya percaya dengan menghasilkan perisian sebegini (PST atau OSS), kita boleh perkembangkan ilmu komputer dan Internet kepada ramai pihak tanpa sekatan lesen dan politik. Kita boleh belajar dengan orang lain sama ada dengan melihat kod-kod perisian atau bersama-sama menyumbang di dalam projek sumber terbuka.

Penggunaan Perkakas Yang Minimum

Dengan Linux, saya boleh menggunakan perkakas-perkakas komputer yang lama untuk menjalankan beberapa tugasan penting.

Sebagai contohnya, “Server” lama yang dijalankan oleh Chip Pentium, saya gunakan untuk penyelesaian DNS dan SAMBA bagi membolehkan beribu-ribu komputer mendapatkan laman intranet dan email.

Anda mungkin tidak dapat menjalankan sitem operasi lain dalam “server” lama seperti yang Linux dapat lakukan. Komputer lama dengan chip 486 dan 386 boleh dijadikan “Firewall” dan router.

http://www.linuxrouter.org/

Ini yang saya lakukan dalam menyakinkan Linux kepada orang lain. Jika Linux dapat melakukan pelbagai tugas “server” dalam perkakas yang orang sudah hendak buang, bayangkan kemampuannya jika ia dijalankan dengan perkakas terkini. Tentu ia lebih baik daripada sebarang sistem operasi yang perlukan perkakas terkini dan mahal supaya ia boleh djalankan dengan baik.

Linux Adalah Sistem Operasi Rangkaian

Dengan perkembangan Internet dan sistem rangkaian, kita mahukan satu sistem operasi yang mampu menjalankan kerja-kerja rangkaian dengan baik dan stabil.

http://www.tldp.org/LDP/nag2/

Linux dibangunkan atas dasar ini. Oleh kerana para pembangun kernel Linux dipisahkan dengan jarak dan zon masa. Para pembangun kernel Linux memastikan, sistem operasi yang mereka bangunkan mendapat perhatian khas daripada segi penggunaannya di Internet dan sistem rangkaian.

Pelbagai perisian rangkaian dan Internet dibangunkan bersama Linux. Mana-mana distribusi Linux boleh menjadi “Server” yang baik dan mampu memberikan anda keputusan yang anda mahukan.

Keselamatan

Linux adalah diantara sistem operasi yang “SELAMAT” untuk digunakan. Oleh kerana ia dibina melalui Internet maka penekanan banyak diberikan dalam memastikan ia tidak mudah untuk dicerobohi.

Wujudnya perisian seperti tcp-wrapper dan Ipfilter yang memastikan kita boleh menentukan apa yang keluar masuk dalam Linux kita melalui sistem rangkaian.

Malah telah wujud pelbagai perisian pembantu yang membantu kita dalam menggunakan perisian yang disebutkan tadi. Bastille Firewall sebgai contohnya, membantu kita memastikan kita mematuhi taraf keselamatan yang dikehendaki dengan hanya menjawab soalan-soalan yang diberikan.

Shorewall adalah “firewall” yang membantu kita mewujudkan sistem “firewall” dalam Linux itu sendiri. Boleh saya katakan. Linux dengan Ipfilter bersama Bastille dan Shorewall boleh menjadi “firewall” yang sukar dicerobohi.

Malah rangkaian pergerakan sumber terbuka akan memastikan sebarang masalah keselamatan yang timbul akibat bug perisian akan dibaiki secepat mungkin.

Rangkaian Sokongan Linux

Anda boleh mendapatkan sokongan untuk masalah Linux anda di Internet. Pelbagai kumpulan dan laman wujud di Internet khusus untuk membantu anda dalam mencari jawapan dan masalah Linux anda.

Bagi kita di Malaysia pelbagai laman diskusi komputer dan Internet wujud untuk anda bertanyakan masalah Linux anda. Antaranya

http://www.mtusempoi.org/
http://www.ittutor.net/

Laman-laman lain boleh anda rujuk melalui

http://www.geocities.com/linuxmalaysia dan

Kempen Peningkatan Sokongan Komputer Dan Internet Malaysia

http://kemsoit.cjb.net/

Malah setiap distribusi Linux utama seperti RedHat, Mandrake dan Suse menyediakan kemudahan sokongan kepada mereka yang membeli CD Linux daripada mereka.

Jika anda inginkan sokongan melalui vendor, anda boleh dapatkan sokongan melalui vendor utama seperti IBM, HP dan SUN. Vendor-vendor ini menyokong Linux dan mempunyai sokongan bagi syarikat yang berminat untuk mendapatkan jaminan sokongan daripada vendor-vendor besar.

Rujukan Lain

Perkembangan terkini Linux di
http://www.linux.com/

Why Open Source Software / Free Software (OSS/FS)?
Look At The Numbers
http://www.dwheeler.com/oss_fs_why.html

Why Linux? (Dokumen lama sebagai bandingan)
http://www.seul.org/docs/whylinux.html (lama)
http://pel.cs.byu.edu/~alen/computers/Linux/WhyLinux/ (baru)

SIG Linux – Pertubuhan Pakar ICT Malaysia
http://www.mysig.org.my/

Linux Malaysia
http://linuxmalaysia.cjb.net/
http://linuxmalaysia.isCool.net/

Saya dan Linux
http://www.geocities.com/lovhafnie/blinux.html

Lain-lain nota
http://www.geocities.com/lovhafnie/nota/

Penutup

Sekarang adalah masa yang sesuai untuk anda mencuba Linux. Minat kerajaan kepada Linux juga semakin meningkat.

Kini ramai pihak kian sedar dengan menggunakan Linux kita dapat megurangkan kos perlesenan, kita tidak terikat dengan sesebuah syarikat atau penyelesaian, kita menyokong usaha pembangunan sebaik pergerakan sumber terbuka, kita hentikan monopoli kerana dalam sumber terbuka, semuanya adalah hak umum.

Malah anda tidak rugi apa-apa untuk mencuba. Saya sudah mencuba dan terus menggunakannya, mengapa anda tidak?

Linux adalah sistem operasi masa hadapan.

Wassalam.

Harisfazillah Jamel
Bukan Sekadar Internet Sahaja.

 

——————————————————————————————-

 

Sistem Operasi Linux Semakin Dilirik
oleh administrator pada Sunday 19 February 2006

Linux adalah operating system (OS) yang telah dikenal keandalannya dalam hal security dalam dunia server dan PC. Sekarang ia tengah merambah ke dunia ponsel. Para pencipta ponsel di dunia semakin melirik OS yang open source ini. Apakah karena kegratisannya? Atau kedigdayaan dari sistem yang berlogo penguin ini?

Perkembangan ponsel yang sangat pesat, menjadikan vendor ponsel terus menciptakan fitur-fitur terbaru. Ponsel yang beredar di pasar, tidak hanya digunakan untuk bertelepon saja. Tetapi, dengan adanya sistem operasi yang lebih pintar dan dukungan dari ponsel itu sendiri, aplikasi-aplikasi baru dapat diceburkan di dalamnya.

Sistem operasi yang tersedia beragam, mulai dari yang paling banyak digunakan, yaitu Symbian, lalu beberapa OS yang lain seperti Linux, Palm, dan yang terkini adalah Microsoft. Linux adala OS yang agak berbeda dari yang lainnya. Sistem ini bersifat open source, sehingga para pengembang OS, khususnya untuk ponsel sedang berfokus untuk mengembangkan sistem ini.

Terbuka

Sistem ini dahulunya dikembangkan oleh mereka yang mencintai open source dan yang bersifat non-komersial. Vendor yang pertama kali mengimplementasikan Linux adalah Motorola. Pihaknya mengadopsi OS ini pada awal tahun 2003 yang lalu. Dengan mengeluarkan produk A760. Walaupun yang pertama kali, tetapi sudah dapat mendukung aplikasi berbasis Java, sehingga pengguna dapat men-download permainan berbasis Java langsung pada ponselnya.

Ke depan, vendor asal Amerika Serikat ini, berencana terus mengembangkan sistim Linux, menjadi Linux Java. Sehingga para programmer Linux dapat langsung mengubah isi kode-kode program dengan menggunakan Java language. Menurut pihak Motorola, hal ini menjadi lebih mudah dalam pengembangannya. Salah satu alasan mengapa Motorola melirik sistem Linux, adalah karena ia paling gampang untuk dikembangkan, banyak aplikasi yang dapat dimuat di dalamnya, termasuk game 3D.

OS Linux juga sangat fleksibel, ditambah lagi dengan power yang dapat diandalkan. Tak heran jika Nokia pun mulai meliriknya. Hal ini dapat dilihat dari munculnya Internet Tablet Nokia 770. Sebelumnya, vendor asal Finlandia itu lebih condong untuk tetap mengembangkan sistem operasi Symbian.

Ke depannya, tidak hanya Motorola dan Nokia, namun NEC pun juga akan mendukung OS Linux.

Pasar China

Selain kemudahan dalam pengembangan sistem, Motorola berargumen bahwa sistem Linux bersifat time to market. Dengan sifatnya itu, vendor-vendor ponsel dapat langsung mengembangkan suatu aplikasi yang diminta oleh pasar, bahkan sebelum pasar meminta pun developer akan terus mengikuti tren yang ada. Sehingga cenderung akan lebih cepat dikembangkan dibandingkan sistem operasi yang lain.

Selain itu, alasan utama mengapa Motorola menggunakan sistem Linux adalah melihat situasi pasar di China, yang lebih dominan dengan Linux. Pasalnya, negeri tirai bambu ini lebih suka hal-hal yang jelas bagi mereka, seperti sistem pada Linux yang open source. Singkatnya, mereka tidak ingin menggunakan produk dari hasil olahan Billl Gates, dan menutup mata dari kelebihan-kelebihan OS Symbian.

Keadaan ini membuat Motorola menjual sebagian saham Symbiannya, apalagi ditambah dengan jumlah pengguna ponsel di China cukup besar. Padahal sebelumnya Motorola sedikit ragu-ragu dengan Linux.

Sementara, apabila dilihat dari harganya – walau dikenal free – tetapi pengguna Linux tetap saja harus membayar untuk pertama kali. Hanya saja tidak semahal Symbian, atau Microsoft. Motorola Indonesia tidak dapat menyebutkan berapa persisnya harga pembelian lisensi Linux. Besarnya dapat diperkirakan sebesar harga lisensi yang diterapkan pada komputer ataupun server.

Dari kesemuanya itu, apakah sistem operasi ini akan sukses seperti halnya pada OS Linux yang digunakan pada server ataupun komputer yang terkenal dengan security-nya dan menjadi dominan di pasaran, sehingga menggeser posisi Microsoft ataupun Palm? Kita lihat saja nanti.

 

——————————————————————————————-

 

Kelebihan Sistem Operasi Linux

 

 index_10.jpg

 Kelebihan Linux

Di sini akan dijelaskan beberapa kelebihan dari sistem operasi Linux/UNIX dibandingkan dengan dengan sistem operasi yang lain. Dan berikut ini adalah beberapa fakta dari hal-hal yang menguntungkan dengan menggunakan program dan file-file Linux/UNIX :

_ Pada dasarnya semua data tersimpan di dalam harddisk walau ada beberapa kondisi dimana data tersimpan di disket. Linux/UNIX memberikan beberapa proses spesial dimana terminal, printer dan device hardware lainnya dapat diakses seperti kita mengakses file yang tersimpan dalam harddisk atau disket.

_ Ketika program dijalankan, program tersebut dijalankan dari harddisk ke dalam RAM dan setelah dijalankan akan dinamakan sebagai proses.

_ Linux/UNIX menyediakan servis untuk membuat, memodifikasi program, proses dan file.

_ Linux/UNIX mendukung struktur file yang bersifat hirarki.

_ Linux/UNIX adalah salah satu sistem operasi yang termasuk ke dalam kelas sistem operasi yang dapat melakukan multitasking. Multitasking sendiri adalah keadaan dimana suatu sistem operasi dapat melakukan banyak kerjaan pada saat yang bersamaan.

_ Selain multitasking, Linux/UNIX juga dapat mendukung multiuser. Yaitu sistem operasi yang pada saat bersamaan dapat digunakan oleh lebih dari satu user yang masuk ke dalam sistem. Bahkan untuk Linux juga mendukung untuk multiconsole dimana pada saat bersamaan di depan komputer langsung tanpa harus melalui jaringan dan memungkinkan lebih dari satu user masuk ke dakam sistem.

 

 

——————————————————————————————-

Pengantar Sistem Operasi

Komputer modern merupakan sistem yang kompleks. Komputer tersebut, secara fisik terdiri dari beberapa bagian seperti prosesor, memori, disk, serta perangkat lainnya. Sebuah komputer dapat menjalankan berbagai perangkat lunak aplikasi (software aplication). Sistem Operasi juga merupakan sebuah Perangkat Lunak, tetapi memiliki fungsi yang vital dimana Sistem Operasi menjadi perantara diantara komponen- komponen sistem komputer.

Sistem operasi merupakan salah satu komponen utama dari sebuah “sistem komputer”. Komponen komputer lainnya ialah “perangkat keras”, “perangkat lunak aplikasi”, dan “para pengguna”.”Perangkat keras” merupakan penyedia sumber daya untuk komputasi. Perangkat keras merupakan benda konkret yang dapat dilihat dan disentuh. Perangkat lunak merupakan sarana yang memberitahukan perangkat keras apa yang harus dikerjakannya. Berbeda dengan perangkat keras, perangkat lunak merupakan benda abstrak yang hanya dapat dilihat dari sudut apa yang dilakukannya terhadap perangkat keras. Perangkat lunak dibagi lagi menjadi dua bagian yaitu “sistem operasi” dan “program aplikasi”. Program aplikasi merupakan perangkat lunak yang menentukan bagaimana umber daya digunakan untuk menyelesaikan masalah para pengguna. Terakhir, istilah “pengguna komputer” yang dimaksud di sini dapat berupa manusia, program aplikasi lain, atau pun komputer lain.

Secara lebih rinci, sistem operasi didefinisikan sebagai sebuah program yang mengatur perangkat keras komputer, dengan menyediakan landasan untuk aplikasi yang berada di atasnya, serta bertindak sebagai penghubung antara para pengguna dengan perangkat keras. Sistem operasi bertugas untuk mengendalikan (kontrol) serta mengkoordinasikan pengunaan perangkat keras untuk berbagai program aplikasi untuk bermacam-macam pengguna. Dengan demikian, sebuah sistem operasi bukan merupakan bagian dari perangkat keras komputer, dan juga bukan merupakan bagian dari perangkat lunak aplikasi komputer, apalagi tentunya bukan merupakan bagian dari para pengguna komputer.

Sistem operasi berada di antara perangkat keras komputer dan perangkat aplikasinya. Kira – kira Gambarannya seperti berikut ini :

Pengertian dari sistem operasi dapat dilihat dari berbagai sudut pandang. Dari sudut pandang pengguna, sistem operasi merupakan sebagai alat untuk mempermudah penggunaan komputer. Dalam hal ini sistem operasi seharusnya dirancang dengan mengutamakan kemudahan penggunaan, dibandingkan mengutamakan kinerja atau pun utilisasi sumber daya. Sebaliknya dalam lingkungan berpengguna-banyak (multi-user), sistem operasi dapat dipandang sebagai alat untuk memaksimalkan penggunaan sumber daya komputer. Akan tetapi pada sejumlah komputer, sudut pandang pengguna dapat dikatakan hanya sedikit atau tidak ada sama sekali. Misalnya embedded computer pada peralatan rumah tangga seperti mesin cuci dan sebagainya mungkin saja memiliki lampu indikator untuk menunjukkan keadaan sekarang, tetapi sistem operasi ini dirancang untuk bekerja tanpa campur tangan pengguna.

Dari sudut pandang sistem, sistem operasi dapat dianggap sebagai alat yang menempatkan sumber daya secara efisien (Resource Allocator). Sistem operasi ialah manager bagi sumber daya, yang menangani konflik permintaan sumber daya secara efisien. Sistem operasi juga mengatur eksekusi aplikasi dan operasi dari alat I/O. Fungsi ini dikenal juga sebagai program pengendali (Control Program). Lebih lagi, sistem operasi merupakan suatu bagian program yang berjalan setiap saat yang dikenal dengan istilah kernel.

Dari sudut pandang tujuan sistem operasi, sistem operasi dapat dipandang sebagai alat yang membuat komputer lebih nyaman digunakan (convenient) untuk menjalankan aplikasi dan menyelesaikan masalah pengguna. Tujuan lain sistem operasi ialah membuat penggunaan sumber daya komputer menjadi efisien.

Dapat disimpulkan, bahwa sistem operasi merupakan komponen penting dari setiap sistem komputer. Akibatnya, pelajaran “sistem operasi” selayaknya merupakan komponen penting dari sistem pendidikan berbasis “ilmu komputer”.

Konsep sistem operasi dapat lebih mudah dipahami, jika juga memahami jenis perangkat keras yang digunakan. Demikian pula sebaliknya. Dari sejarah diketahui bahwa sistem operasi dan perangkat keras saling mempengaruhi dan saling melengkapi. Struktur dari sebuah sistem operasi sangat tergantung pada perangkat keras yang pertama kali digunakan untuk mengembangkannya. Sedangkan perkembangan perangkat keras sangat dipengaruhi dari hal-hal yang diperlukan oleh sebuah sistem operasi. Dalam bagian-bagian berikut ini, akan diberikan berbagai ilustrasi perkembangan dan jenis sistem operasi beserta perangkat kerasnya.

Mungkin segitu dulu buat perkenalan, tunggu pembahasan berikutnya D

Referensi

[Silberschatz2002] Abraham Silberschatz, Peter Galvin, dan Greg Gagne, 2002, Applied Operating Systems: Sixth Edition, Edisi Keenam, John Wiley & Sons.

[Stallings2001] William Stallings, 2001, Operating Systems: Internal and Design Principles: Fourth Edition, Edisi Keempat, Prentice-Hall International.

[Tanenbaum1992] Andrew Tanenbaum, 1992, Modern Operating Systems: First Edition, Edisi Pertama, Prentice-Hall.

——————————————————————————————-

 google-versus-ms200.jpg

Google Jadi Sistem Operasi?

By David DeJean

Apakah Google telah membuat “sistem operasi baru”? Belum jelas benar memang, tetapi boleh dikata langkah Google selama ini patut diakui akan memperkukuh posisi perusahaan mesin pencari raksasa ini di dunia Web.

Minggu-minggu belakangan ini, Google telah menunjukkan kepada kita semua bahwa inilah dunia Google, dimana kita tengah tinggal di dalamnya. Raksasa mesin pencari ini telah merilis versi baru Google Desktop yang mulai mengaktifkan firestorm secara langsung, keluar dari privasi data. Ini merupakan target dari sebagian besar presentasi produk baru pada ajang DEMO 2006.

Ada nukilan kisah dimana Reuters news service mengutip analis Gartner, Allen Weiner, atas komentarnya tentang Google Desktop versi baru “. . . tengah memulai untuk mendata jumlah sistem operasi baru, walaupun Google tidak pernah menggambarkan seperti yang diungkap Weiner. Tak pelak, Google akan menjadi pesaing Microsoft dalam menawarkan level serupa dari fleksibilitas dan kekuatan, baik bagi para konsumer maupun pembuat konten.”

Reaksi pertama Anda mungkin serupa dengan saya: “Tunggu sebentar, tidakkah orang ini mengerti apa itu sistem operasi?” Namun beberapa detik berikutnya, kita berpikir bahwa mungkin orang tersebut benar. Kita semua tengah memulai untuk hidup di Planet Google, dimana pada tahun-tahun lalu kita terbiasa tinggal di Planet Microsoft.

Slogan lawas Sun jelas tepat. “The network is the computer.” Microsoft, dengan sistem operasi dan software aplikasinya, telah menjelma menjadi penjaga gerbang nilai komputer secara individual, sehingga menciptakan revolusi produktif – word processing, spreadsheets, databases, presentations. Namun, networking komputer kita telah mengadopsi banyak tahapan untuk sampai ke jenjang Internet, mesin pencarian, electronic mail dan instant messaging. Pada wilayah inilah, Google telah menjadikan dirinya sebagai penjaga gerbang nilai tersebut. Pencarian, indexing, pengiriman melalui PC, API untuk memprogram, bahkan sistem operasi Internet, tak ketinggalan digarap oleh Google.

Google dari waktu ke waktu selalu menyajikan hal yang baru. Mulai dari Google Earth, sebuah kerja sama dengan NASA, software Google Pack, voice over IP sampai dengan pemindaian buku di dunia. Jika menyorot pendapatan yang dihasilkan, bisnis perusahaan ini berasal dari 3 lini. 56% dari iklan online yang nampil di situsnya, 43% dari situs lainnya, sebagian lain berasal dari majalah di mana Google menempatkan iklannya untuk pendapatan berupa saham, dan 1% dari pendapatan lainnya. Ketergantungannya pada iklan online, merupakan salah satu alasan Google mengeluarkan biaya sebesar USD1 miliar-5% dari America Online-untuk melindungi pendapatan dari bidang iklan yang digeneralisasikan mitra AOL untuk Google, dan mempertahankannya supaya tidak beranjak ke Microsoft.

Google pun bereksperimen dengan edisi cetak, menempatkan iklan untuk pelanggan melalui uji coba terbatas dalam PC Magazine, Maximum PC, Budget Living, dan Chicago Sun-Times. Keuntungan dari kerja sama ini mungkin dapat mengakses mitra tenaga penjualan iklan lokal.

Tak ketinggalan, Google tengah memfokuskan dirinya pada bidang Internet, radio, dan media cetak. Deskripsi tentang visi perusahaan -menyajikan sesuatu yang “dapat diperhitungkan, efisiensi, relevansi, dan skala untuk para pengiklan”-ternyata tidak hanya sebatas itu. Dengan kebijakan Google semacam itu, mulai dijalankan rencana penjualan konten video seperti program CBS TV dan pertandingan bola basket profesional, yang ini semua tentu saja tentang usaha perusahaan ini beralih ke iklan dalam bentuk video.

Google telah memiliki software untuk client dalam beberapa tahun lalu, dimulai dengan Google Toolbar di tahun 2000. Internet telah menjadi platform untuk mendistribusikan sebuah software, dan Bill Gates tengah mengubah strategi Microsoft untuk membuat kumpulan aplikasi yang dinamai Office Live, Internet-dan iklan Internet-yang lebih bersahabat.

Google Pack sejatinya ditawarkan untuk menjawab kebutuhan akan aplikasi yang tidak ala kadarnya, yang berisi software Google, termasuk Desktop Search dan Google Talk instant-messaging client, ditambah Norton AntiVirus, Ad-Aware anti-spyware, browser FireFox, dan Adobe reader. Google juga menyediakan software tidak bertindak sekadar informasi, dimana Google Pack menjadi alur akses ke desktop semua orang.

Kendati saya telah memiliki banyak informasi tentang kiprah Google selama ini, namun saya lebih baik menahan diri untuk sabar melihat dan menunggu apa yang akan dilakukan oleh raksasa mesin pencari ini di masa mendatang. Yang jelas, minggu ini telah lahir babak baru dari fenomena Google. Kita memasuki fase di mana Google mendominasi persepsi kita dalam satu tahapan yang jarang kita alami – Googlemania secara serius menghujam kita, seperti halnya tulipmania menerpa Belanda pada era 1600-an. Kita tengah memasuki “gelembung” Google.

Tidaklah mudah untuk melihat apa yang ada di benak para petinggi Google, atau ke mana arahnya. Akan berupa sistem operasi? Namun yang bisa dilihat dengan mudah pada minggu-minggu sekarang ini adalah, bahwa paling tidak saat ini Google telah menjadi yang terdepan dari siapa pun, dimana Microsoft mesti mengeluarkan banyak hal yang dimilikinya untuk menandingi Google.

 

 

Ditulis dalam Uncategorized

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: